وزیر راه و شهرسازی: روش‌های تامین مسکن باید تغییر کند

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای بازار مسکن نیاز به اندیشه‌های جدید داریم گفت: روش های گذشته تأمین مسکن در حواشی شهرها باید تغییر کنند و مسکن از حاشیه شهر به مرکز منتقل شود.

به گزارش ایران اکونومیست، عباس آخوندی در مراسم افتتاح پروژه صندوق زمین و ساختمان نسیم اظهارداشت: امروزه با توجه به تنگناهای مالی در بانک ها ناچار هستیم به سمت تامین سرمایه پروژه های بزرگ از بازار سرمایه برویم که البته بازار سرمایه باید در رقابت با بازار بانکی قرار گیرد.
 
وی افزود: صندوق‌های زمین و ساختمان در بعضی از کشورها بیش از ۲۵ درصد سهم بازار را در اختیار دارند اما در ایران مدلی نوپا هستند. آخوندی با اشاره به سازوکار فعالیت این صندوق ها گفت: مدل فعالیت صندوق ها بسیار ساده بوده و همان کاری است که مردم در معاملات روزمره انجام می دهند.
 
وی ادامه داد: صندوق‌های زمین و ساختمان، مشارکت را از حالت چهره به چهره خارج کرده و معاملات تحت نظر یک نهاد رسمی انجام می شود و این صندوق ها می‌تواند نهادی باشد که هر کسی در کشور بتواند توسط آن در ساخت مسکن مشارکت کند.
 
آخوندی توضیح داد: در مشارکت برای ساخت مسکن های انفرادی میزان مشارکت باید زیاد باشد اما صندوق‌ها می توانند به هزاران واحد کوچکتر تقسیم شوند و افراد حتی با هزار تومان می‌توانند در پروژه های میلیاردی مشارکت کنند.
 
وی افزود: ابزارها و سیستم‌های تامین مسکن در بافت فرسوده متفاوت از حاشیه شهر است و در این بافت با واسطه ها طرف هستیم که نحوه تعریف پروژه را متفاوت می کند، در نتیجه نیاز به ابزارهای داریم که امکان مشارکت مالکین و توسعه گران را فراهم کند.
 
آخوندی ادامه داد: ابزارهایی از این دست برای توسعه مستغلات مفید خواهد بود و حتی در بحث اجاره نیز می تواند کاربردی باشد. وی افزود: قدرت تکثیر این صندوق‌ها می‌تواند آنها را به یک ابزار مهم تبدیل کند که به کمک آنها بر مشکل نبود نهادهای کارآمد در بازار ساختمان غلبه کنیم.
 
این مقام  خاطرنشان کرد: پروژه های احداث شده توسط این صندوق‌ها از نظر مهندسی نیز مورد کنترل جدی‌تری قرار می گیرد چراکه بدون مهندس و ناظر حرفه‌ای بورس اجازه فعالیت آنها را نخواهد داد. وی در پایان خاطرنشان کرد: فروش واحدهای این پروژه ها به همراه تضمین نیز ایده‌ای نوین است که باید این ایده‌ها در بازار مسکن گسترش پیدا کند

 

۲۶ آذر ۱۳۹۶ ۱۰:۵۱
ایران اکونومیست |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید