خلاصه ا ی از تحلیل وضعیت مسکن در سال 90

خلاصه ا ی از تحلیل وضعیت مسکن در سال 90

خلاصه ا ی از تحلیل وضعیت مسکن در سال 90

وزارت راه‌وشهرسازی با تهیه یک گزارش رسمی درباره تحولات یک‌سال اخیر بازار مسکن، آخرین وضعیت چهار حوزه «تهران»، «مسکن‌مهر»، «قیمت آپارتمان» و «سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی» را تشریح کرد؛ در مطالعه‌ای که معاونت امور مسکن وزارت راه‌وشهرسازی با مرجع قرار دادن اطلاعات مرکز آمار انجام داده، به این جمع‌بندی رسیده است که «حداکثر نرخ رشد قیمت مسکن در مناطق شهری کشور طی سال90 رقمی معادل 10درصد بوده؛ به طوری که در مقایسه با نرخ تورم 3/26 درصدی در این مدت، بخش مسکن از منظر تغییرات قیمتی سال نسبتا آرامی را تجربه کرده است.»در این گزارش همچنین با اشاره به تحولات اخیر بازارهای ارز و طلا، رتبه بازدهی دارایی‌های ملکی در «پایین‌ترین درجه» ارزیابی شده و بازار مسکن به عنوان محل فرار تقاضای سرمایه‌ای سوداگری - معرفی شده است.

مهمترین نکات مندرج در این گزارش به شرح ذیل می باشد:

·         نرخ رشد قیمت مسکن در کشور طی سال90 یک‌سال منتهی به اواسط زمستان امسال- را 10 درصد برآورد شده است.

·         نرخ بازدهی دارایی‌ها در بازار مسکن در سال90 حدود 17 درصد بوده است که این نرخ در مقایسه با نرخ تورم 25 درصدی، رقم بالایی تلقی نمی شود. اما در سایر بازارها همچون بازار طلا، نرخ بازدهی دارایی 70 درصد برآورد شده و در بازار سرمایه این شاخص 35 درصد تخمین زده می‌شود و برای بازار ارز نیز بازدهی در حد 30 درصد بوده است. همچنین بازدهی خرید اوراق‌مشارکت نیز اوایل امسال 17 درصد بود که الان به 20 درصد ارتقا داده شده است.

·         بر طبق این گزارش بخش مسکن یک‌سوم کل سرمایه‌گذاری در کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

در سال90 حجم ساخت‌وسازهای مسکونی در کل کشور حدود 10 درصد نسبت به سال قبل از آن، افت کرد در حالی که در تهران این شاخص رشد 56 درصدی را تجربه کرد
۲۷ اسفند ۱۳۹۰ ۱۴:۵۷
روزنامه دنیای اقتصاد |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید